Monday, December 25, 2006

Kerana DIA




Aku menarik nafas panjang.Aku tak tahu mengapa amarah ku tiba-tiba memuncak.Cepat-cepat aku mengambil wudu’ supaya marah ini hilang segera.Kemudian aku duduk di meja…Memandang daun pintu yang terbuka kerana baru berlalunyer seseorang.Ya sahabat ku…Haikal.

Aku tak tahu kenape hati ini digit pilu.Aku tak tahu adakah aku patut marah…atau bersedih kerananya.Haikal….Ya Allah….aku tak mahu kau pergi dari kami.

“Ana tak setuju dengan anta…”tegas Haikal tiba-tiba.Dia masuk ke bilik ku tanpa salam…kemudian menghamburkan kata-kata dengan kasar.Aku tak paham…

“Apa yang anta tak puas hati???Ana buat salah ke?”

“Dahl ah Mizi…Ana dah lali dengan lakonan anta selama nih.Hanya ana je yg tau hati budi anta.”
Aku menelan air liur.Tak paham lagi…

“Jap…jap….astaghfirullah….aper masalah ni…cuba bgtau pelan-pelan…”

“Ana tak setuju program usrah kiter yang akan datang iaitu ke Afghanistan…Ana tak setuju!!!!!!”

“Kenapa anta tak setuju???dan kenapa anta tak cakap dalam syura tadi?”

“Apa yang nak ana bantah.Jawapan syura kan bergantung pada bersetujuan majority….klu anta yang cakap..masakan ader orang lain yg akan membantah….Saper lah ana….Tp ana tak setuju ngn program nih!!!!”

Aku mengeleng kepala..terduduk seketika.Aku tau perasaan Haikal.Tp masih tak paham aper yg dia tak setujukan.

“Haikal….program ni hanya untuk sesiapa yang nak saje.Lagipun kiter wat kejesama ngn badan NGO dari Malaysia…Sume tu Dr.Faridz yang uruskan.Ana raser anta tak perlu risau…”

“Tarmizi….ana dah jelak la ngn sume nih.Kan lebih baik kiter buat je summer camp.Kiter leh combine ngn sume budak medic Mesia di negara nih.Kan lebey manfaat.Ana tak tahu cam ner fikiran anta nih.Ana raser anta ni semangat je lebih…tanpa melihat keupayaan diri…”

Aduh…aku tak tau naper aku raser tertampar.Kenapa ngn Haikal nih.Macam ader tak kena dengan dirinya.Aku tak tau kenapa dia berang dgn hal nih.Tak buleh ke bincang leklok.Kenapa die perlu meninggikan suara…sedang aku masih terkulat-kulat kurang paham..

“Anta tak ingat ke yang kerana semangat anta nih…scholar anta ditarik??Anta nih tak serik-serik la…”

“Apa kaitan hal nih ngn scholar ana.Haikal..badan NGO tu berdaftar di Malaysia.Sebelum nih pun mereka dah banyak menghantar bantuan perubatan ke negara-negara lain.Ana pilih program ni sebagai tarbiyyah untuk kiter selain mempraktikkan ilmu kedoktoran yang ader.Tugas kiter pun tak berat.Hanya membantu doktor-doktor lain bkerja sambil menimba pengalaman…”

“Lagi-lagi tarbiyyah……”
Haikal terus berlalu.Aku hanya terkebil-kebil.Hati ini diruntun pilu.Aku sedikit kecewa.Aku tak tau samaada marah atau sedih yang patut mendominasi perasaan ini..Namun….ada kesan yg bersisa pada diri ini.

Tit…tit..
sms kubuka.
…Salam alaik.Tarmizi,naqib kami Haikal membatalkan usrahnya lagi.tp ana dah panggil semua ahli usrah untuk hadir.Cam ne ye???usrah kami kul2 ptg nanti.Hmmm…kalu anta tak keberatan,harap anta dapat gantikan saudara Haikal cz hari ni kami ader tetamu istimewa..Mohd Daniel…saudara baru kita.he…cam ne??...

Jam baru pukul12 tengahari.Masih sempat untuk aku bersiap-siap.Tp aku masih konfius…kenapa Haikal membetalkan usrahnya.Masuk kali nih dah lima kali.Mujur minggu lepas aku memaksanya untuk hadir ke usrah.Hati manusia…bila lama tidak menerima peringatan maka akan hitamlah ia.

Takkan hanya Haikal marahkan aku…dia sangguh membatalkan usrahnya.Setakat nih,mg ahli usrah Haikal adalah yang paing aktif.Mereka sanggup wat apa saja utuk hadir ke usrah.Selain itu..mmmg mereka sangat prihatin terhadap saudara usrah yang lain.Tp kenapa baru 10 minit die berllau dari bilikku…die terus membatalkan usrahnya???

Tiba-tiba mata ini bergenang.Mata ku tertumpu pada bingkai gambar di atas meja.Gambar arwah abi dan Hj.Mahfuz.Aku terkenang kembali bagaimana aku mengenali Haikal.Kami berkenalan bila dia datang ke bilik ku untuk bertemu dengan Taufik rakan sebilikku.Kemudian dia sendiri menyapaku kerana pelik melihat gambar ayah nya ada denganku.Ya…Hj. Mahfuz…dialah sahabat abi yang masih ada.Ketika abi syahid pada tahun 1992,Hj Mahfuz ada bersama-sama dengan abi.Dan dari cerita Haikal…Abi syahid ketika abi menyelamatkan Hj.Mahfuz yang terkandas dikepung tentera kafir laknatullah….

Air mata berjujuran aku keciwa Haikal telah berubah.Aku tahu sebagai manusia biasa..kadang kala kier akan tewas dengan perasaan dan kehendak sendiri.Aku uga faham sebagai seorang yag meningkat dewasa…manusia akan cemderung mencari pilihan hati.Tpi bukan perempuan tuh!Bukan perempuan yang tak jelas fikrahnya.Bukan perempuan yang merengek-rengek minta di manja.Bukan perempuan yang menutup aurat ala kadar saja….Aku tak tahu bagaimana haikal buleh terjerat.Aku tak tahu bagaimana Haikal buleh terpikat sedangkan dulu wanita idamannya adalah seperti wangian syurga.Yang bisa menambah cintanya untuk yang Esa.Yang bisa menaikkan semangat jihadnya.

Astaghfirullah….aku tahu betapa kotornya hati.Menilai orang lain mengikut nafsu amarah ku.Tp aku mula bimbang…Semenjak aku tahu Haikal sedang hangat bercinta…aku mula risau akan dirinya.Aku ingat pesan umi….Cinta yang tidak halal selalunya membawa kepada fitnah dan mengganggu keberkahan dakwah.

Aku sedar yang Haikal mula lambat hadir ke liqa’ syura…Dia mula suka menagguhkan kerje.aku juga sukar untuk bertemu denganya di surau.Usrahnya seringkali dibatalkan…Aku ingat…aku sendri pernah mendenda Haikal kerana kesalahannya lewat dalam satu meting syura yang penting.Aku bukan bertujuan untuk memalukannya,tp sbagai pengajaran pada semua ahli…bahwa seorang dai harus tepat pada masa patuh pada janji.

Aku bersiap-siap.Aku dah berjanji pada ahli usrah Haikal bahawa aku akan menggantikan Haikal pada hari ini.Aku pun mmg pernah mengikuti liqa’ usrah mereka.Jam baru kul 1 tapi aku tahu aku kene bertolak awal kerana aku terpakse menaiki bas untuk kesana…Aku berharap agar Allah mudahkan segala urusan ku.Aku berharap moga Allah pelihara Haikal.Moga Allah memelihara hati dan imannya.Supaya apa jua yang kami lakukan hanya KERANA DIA.

2 comments:

Anonymous said...

alhamdulillah,cite best n berisi.. we want more :)

Anonymous said...

mabruq!smoga cerita 'mizi' ni jd tauladan kpd sume..wallahua'lam..