Saturday, October 13, 2007

MaKanaN untuk EiDUL-FiTR

Assalamu'alaikum wrh wbt.
sedikit makanan untuk hati dan akal,di kala kita menyambut hari raya penuh kegembiraan.
Khutbah Eidul-Fitr[12102007@sportzal].selamat membaca:)




اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ،

اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ،

اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ،

وَللهِ الْحَمْدُ

اَللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا وَالْحَمْدُ للهِ كَثِيْرًا

وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلاَ. لاَ اِلَهَ إِلاَّّ اللهُ وَحْدَهُ, صَدَقَ وَعْدَهُ, وَنَصَرَ عَبْدَهُ, وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ اْلأَحْزَابَ وَحْدَهُ. أَشْهَدُ أَنْ لاَ اِلَهَ إِلاَّ الله ُ وَحْدَهُ َلا شَرِيْكَ لَهُ, وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَالتَّابِعِينَ وَتَابِعِيْهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلىَ يَوْمِ الدِّيْنِ.

أَمَّا بَعْدُ, فَيَا عِبَادَ الله إِتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَاَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ.

Para Hadirin dan Hadirat yang dirahmati Allah sekelian:


Sempena hariraya aidilfitri yang mulia ini marilah sama-sama kita memuji Allah di atas segala nikmat yang dianugerahkan kepada kita semua terutamanya nikmat Islam dan nikmat iman. Dalam pada itu marilah kita sama-sama memaksikan satu azam yang tinggi untuk terus kembali kepada fitrah; iaitu Islam, sejajar dengan roh sambutan aidilfitri yang menyarankan kita kembali kepada fitrah Islam dan iman.

ALHAMDULILLAH, puji dan syukur ke hadrat Allah Subhanahu Wataala yang telah menganugerahkan kepada kita nikmat kebahagiaan dan kegembiraan di pagi Jumaat yang

penuh dengan keberkatan ini. Kegembiraan yang kita rasakan pada hari ini bukanlah disebabkan kita sudah bebas dari belenggu puasa. Bukan pula disebabkan kita berupaya melakukan amalan yang dilarang di dalam bulan mulia. Tetapi sahabat semua, kegembiraan kita pada hari ini adalah disebabkan oleh dua perkara:

Pertama: Gembira kita pada hari ini kerana kita telah berjaya menahan nafsu kita selama sebulan untuk kita berpuasa semata-mata kerana Allah. Kita telah berjaya mengisi masa di bulan yang indah ini dengan berbagai amalan wajib dan sunat seperti mengerjakan Sembahyang Terawih,

Tadarus Al-Quran, memberi sedekah, beriktikaf di waktu malam untuk mendapatkan Lailatulqadar, membanyakkan doa dan zikir, mengamalkan sunah nabi dan sebagainya.

Kedua: Gembira kerana kita mendapat jaminan pengampunan dari Allah Subhanahu Wataala kerana telah berjaya melaksanakan puasa di bulan Ramadan.

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar

Pada hari ini, seluruh umat Islam di seluruh dunia memuji dan membesarkan Allah. Mereka mengiktiraf kekuasaan Allah dalam keadaan senang mahupun susah. Walaupun ada orang Islam yang tidak pernah menjejakkan kaki ke masjid sepanjang tahun, mereka akan bersusah untuk

datang ke masjid pada hari yang mulia ini, duduk mendengar peringatan, bertegur-tegur sesama muslim yang lain, bersedekah, bersolat jemaah sambil memuji Allah. Alangkah indahnya hari yang mulia ini, umat Islam tampak hebat dan kuat umpama sebuah gunung. Alangkah indahnya, jika hari seperti ini dapat dirasai pada esok, lusa dan seterusnya, masjid akan terus bergema dengan pujian kepada Ar-rahman, umat Islam semakin hari semakin kuat, maka tidak ada lagi maksiat yang dirisaukan, tidak ada keluhan yang takutkan azab Allah s.w.t. yang khas untuk ahli maksiat

Sidang hadirin muslimin dan muslimat sekalian,

Di pagi fitrah ini, marilah kita berfikir dan hadirkan kerisauan atas nasib diri kita dan umat Islam di seluruh dunia pada hari ini. Sudah jelas lagi tersuluh umat Islam hari ini telah menjadi seperti mana yang digambarkan oleh rasulullah s.a.w. dalam satu hadis “akan datang satu zaman di mana umatku akan diratah oleh musuh seperti makanan di dalam talam” apabila ditanya “ya rasulullah, mengapakah kejadian seperti itu boleh berlaku? adakah disebabkan bilangan kita sedikit?” rasulullah menjawab ”tidak, bahkan bilangan kamu ramai, tetapi seperti banyaknya buih di lautan. Pada waktu itu umatku dilanda penyakit al-wahm”-”ya rasulullah apakah itu al-wahm?”-”Iaitu cintakan dunia dan takutkan mati”

Maha suci Allah s.w.t. yang tidak tidur dan lalai. Di tanganNya terletak segala pengetahuan terdahulu dan mendatang. Islam itu datang dari Dia yang Maha Hebat dan tidak perlu dinilai semula. Segala persoalan dan penyelesaian sudah pun diberi. Tidak perlu lagi kita membelenggu akal mencari sebab kerosakan akhlak dan agama. Tidak perlu lagi kita mengasah lidah, menuding jari pada orang kafir, kerana sebagaimana yang telah disabdakan oleh nabi kita, masalah umat Islam datang dari diri kita yang berpenyakit. Rata-rata, mereka telah melupakan janji yang mereka buat pada Allah s.w.t. ketika di alam roh lantaran ditipu perhiasan dunia. Kebanyakan orang Islam sudah lupa akan tujuan mereka berada di atas muka bumi ini lalu mereka takut untuk bertemu dengan Tuhan mereka. Ya Allah ampunkan kami yang hina dina ini. Selamatkan kami dari kejahatan diri yang menjerumuskan kami ke nerakaMu.

Allahuakbar, Allahuakbar, All

ahuakbar

Wahai saudaraku yang dimuliakan Allah sekalian,

Setiap kali berakhirnya Ramadhan, maka kita akan berasa gembira dan teruja untuk menyambut aidilfitri dan hari-hari seterusnya. Lantaran kegembiraan yang amat sangat ditambah dengan penyakit hati yang kronik, maka tidak ,pada hari raya yang pertama lagi, kita dengan sengaja melupakan segala jerih payah, penat lelah, serta perngorbanan pada jalan Allah yang kita buat sepanjang Ramadhan, justeru kita terus melupakan ramadhan dan tidak pula mengharap pada Ramadhan yang akan datang. Betapa lemahnya iman kita berbanding dengan para sahabat. Kebanyakan mereka menangisi bulan Ramadhan yang bakal berlalu. Air mata mereka menjadi bukti cinta mereka untuk beramal dan berbakti pada Allah. Kerinduan mereka hanya terubat dengan solat malam yang membengkakkan kaki, ayat-ayat Al-Quran yang disulam tangis, majlis-majlis zikir dan suasana sunnahmengikut nabi Muhammad s.a.w.

Di dalam khutbah ini, saya ingin menasihati diri saya dan rakan-rakan sekalian, takutlah kepada azab Allah s.w.t. serta takutlah pada hari kebangkitan dan perhitungan. Marilah kita bertaqwa kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, berpesan-pesan pada perkara kebenaran dan berpesan-pesan pada kesabaran. Mudah-mudahan kita tidak menjadi orang-orang yang rugi di dunia dan di akhirat. Jangan lah kita menjadi orang yang masih terikat dengan dosa-dosa lama. Sekiranya kita masih lagi membiarkan diri kita dalam melakukan maksiat, sesungguhnya kita telah tergolong dalam orang-orang yang celaka. Janganlah kita menjadi seperti orang yang dikhabarkan oleh Allah melalui firmanNya dalam surah Luqman ayat 7: واذا تتلى عليه ءايتنا ولى مستكبرا كان لم يسمعها كان في اذنيه وقرا فبشره بعذاب اليم

Maksudnya: dan apabila dibacakan ayat-ayat kami kepadanya, dia beraling menyombongkan diri, seolah-olah dia belum mendengarnya, seakan-akan di dalam telingan

ya tersumbat. Oleh sebab itu, berilah khabar dengan seksa yang pedih.

Sahabat-sahabat yang dimuliakan Allah, sesungguhnya diri ini sedih atas iman yang lemah, izinkanlah saya yang hina ini untuk memberi nasihat dan teguran.

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah

Janganlah kita berpecah-belah dan benci membenci antara satu sama lain. Janganlah kita terus menerus mempamerkan dosa dan kesalahan kita, kerana ekoran perbuatan kita, umat Islam lain dilanda fitnah besar. Kerana bisa kala setitis, lumpuh badan semuanya. Allah berfirman di dalam surah ali-Imran ayat 103: ...واعتصموا بحبل الله جميعا ولا تفرقوا

Maksudnya: Dan berpeganglah kamu pada tali(agama) Allah dan janganlah

kamu berpecah belah. Kepada muslimat, tundukkanlah pandangan, peliharalah aurat dan tingkah laku kamu kerana kamu merupakan bakal ibu kepada mujahid dan imam orang Islam. Kepada pasangan-pasangan yang belum bernikah, jauhila zina dan perkara2 yang menghampirkan kepada zina,takutilah azab Allah yang maha pedih. Anda dinasihati untuk bernikah secepat mungkin untuk mengurangkan dosa-dosa kami yang hanya membenci tetapi kecut untuk bersuara. Kesalahan kamu merupakan dosa saya dan kawan-kawan yang lemah iman. Atas kesedaran dan kefahaman yang sedikit ini, kami merayu supaya amalan tinggal sebilik bagi pasangan bukan muhrim dibanteras. Janganlah disebabkan ini, kami terpaksa menanggung azab di hadapan Allah, Na’uzubillahi minzalik. Marilah kita pegang tangan erat-erat, langkah bersama menuju kepada kebaikan, Marilah kita menghidupkan masjid yang menyeru kepada kejayaan. Semakin hari masjid kita semakin lengang, dan lebih menyedihkan, kini solat Jumaat pun sudah mula diabaikan. Ingatlah, hari ini kita merasa aman dengan dunia, sedangkan itulah petanda kehancuran kita. Alahai sahabatku, beringatlah, beringatlah, beringatlah. Belum sampai lagikah peringatan tentang azab Allah yang maha dahsyat itu? Jangan lupa kita hanyalah hamba yang bertanggunjawab untuk mengenalNya, khalifah yang sementara dan da’ei sepanjang hayat.

Ya Allah, sesungguhnya aku telah pun menyampaikan

بَارَكَ اللهُ لِى وَلَكُمْ فِى الْقُرْءَآنِ الْعَظِيْمِ, وَنَفَعَنِى وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ, وَتَقَبَّلَ مِنِّىْ وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ, إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ. أَقُوْلُ قَوْلِى هَذَا, وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ لِى وَلَكُمْ, وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ, وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ, فَاسْتَغْفِرُوْهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ.

اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ،

اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ،

اَللهُ أَكْبَرُ

الْحَمْدُ للهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِيْنُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنُؤْمِنُ بِهِ وَنَتَوَكَّلُ عَلَيْهِ وَنَعُوْذُ بِاللهِ مِنْ شُرُوْرِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِىَ لَهُ.

أَشْهَدُ أَنْ لأَّ إِلهَ أِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا وَنَبِيَّنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ سَيِّدُ الْخَلاَئِقِ وَالْبَشَرِ.

اَللَّهُمَّ فَصَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا وَنَبِيِّنَأ مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ.

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar

Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah semua,

Allah berfirman di dalam surah ali-‘Imran ayat 112

ضربت عليهم الذلة اين ماثقفوا الا بحبل من الله وحبل من الناس وباؤ بغضب من الله وضربت عليهم المسكنة

Maksudnya: mereka(orang-orang Islam) ditimpa kehinaan di mana mereka berada. Kecuali dengan tali(agama) Allah dan tali perdamaian dari manusia. Dan mereka itu kembali dengan mendapat kemurkaan Allah serta ditimpa kemiskinan.

Izinkan sekali lagi untuk saya yang kerdil dan hina ini, mengingatkan diri saya serta rakan-rakan semua, marilah kita memperbaiki hubungan kita dengan Allah dan sesama insan. Batalkanlah segala api permusuhan dan dendam kesumat. Mohon maaf dan berilah kemaafan. Mudah-mudahan kita mendapat kebaikan. Di samping usaha kita mengejar dunia, janganlah lupa untuk berbekal di hari akhirat. Ketahuilah, kekayaan yang dikejar itu sebenarnya datang dari Allah, miskin juga datang dari Allah. Siapa yang bijak, dia pasti akan meminta pada yang memberi, dengan sebaik-baik permintaan. Dalam satu hadis qudsi, Allah berfirman, “sekiranya hambaku meletakkan kerisauannya hanya untuk agama, maka akan Aku luaskan dadanya,perkayakan hatinya, tetapi barangsiapa yang risaunya untuk dunia, aku akan letak segala masalah dunia di kedua pelupuk matanya”

Hati ini begitu rindu dengan kehidupan para solehin dan mujahidin. Mereka bertungkus lumus untuk agama. Biar miskin, biar dihina bangsa sendiri, asalkan pandangan Allah tidak terpaling. Ya Allah satukan hati-hati ini dalam kebaikan, bangkitkanlah kami bersama mereka yang Engkau beri nikmat di dunia dan di akhirat, iaitu dari kalangan para nabi, orang-orang soleh, orang-orang yang benar dan para syuhada’.

أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ اللهِ ! أِتَّقُوا اللهَ وَكُوْنُواْ مَعَ الصَّادِقِيْنَ. وَاعْلَمُوا أَنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى أَمَرَكُمْ بِأَمْرٍ بَدَأَ فِيْهِ بِنَفْسِهِ وَثَنَّى بِمَلاَئِكَتِهِ المُسَبِّحَةِ بِقُدْسِهِ. فَقَالَ تَعَالَى مُخْبِرًا وَآمِرًا :

إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

(Al-Ahzab 056)

وَارْضَ اللَّهُمَّ عَنِ الأَرْبَعَةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ سَادَاتِنَا أَبِى بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ وَعَلَىٍّ ابْنِ أَبِى طَالِبٍ وَعَنْ أَزْوَاجِ نَبِيِّنَا المُطَهَّرَاتِ مِنَ الأَدْنَاسِ وَعَنْ بَقِيَّةِ الصَّحَابَةِ وَالْقَرَابَةِ وَالتَّابِعِيْنَ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ. وَاَرْضَ عَنَّا بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ.

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اْلأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأَمْوَاتِ.

عِبَادَ اللهِ،

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

(An-Nahl 090)

فَاذْكُرُوا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعطِكُمْ وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ، وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُوْنَ.

No comments: