Wednesday, December 6, 2006

- Kerana DIA -


....Jatuh cinta...

Aku ingat lagi….cuti summer maser aku 3rd year.he….aku blaja banyak mender dari umi.Yang paling aku ingat….mase aku jatuh cinta.Hehehehhehe

“Hai…Mizi…kamu tengah bercinta ke?”
Huh…terkezut aku dibuatnye.Cecepat ku sorokkan hanset.he…aku sengih.Umi duduk…Kain dalam bakul abih dikeluarkan.Umi nak lipat baju.Aku cume memerhati…Huhu….risau…takut umi marah….

“Aik….senyum…senyum…sengih…Betul ke?”
Umi sambung lagi.Aku geleng.Memang aku tak bercinta…

“Udah tu…asik sangat ngn enset tu….Cam ader paper je…”
Lagi sekali umi menduga.

“Ala mi…baru sekali nampak Mizi senyum-senyum pegang henset dah nak cakap Mizi bercinta.Hehehhe…tak patut…”

“Yerla tuh…baru sekali yer…He…camla umi tak kenal anak umi sendri….”
Kali nih aku tak leh berselindung lagi.Aku mendekati umi…he…Aku nak terus terang time tuh.Aku nak tau pendapat umi…

“Mi….Mizi bukan bercinta la…Just berkenan je…”
“Ngan saper?orang maner?Cam ne budak tu???”
Gulp….telan air liur aku dibuatnyer….Umi nampak amik berat hal ni.

“Mizi tatau orang maner…Budak usrah ngn Mizi gak kat U…tp Tak kenai sgt….”
“Kamu selalu kontek die??”
“Tak mi…kadang2…klu ader hal2 keje je…Kdg2 Mizi sj bg msg..hmmm…tak slalu die balas.he….”
Umi stop lipat kain.Alamak….aku silap ke.Umi tanyer….then aku jawab le.salah ke???Huhu

“Naper kamu suke die….?”
“Mmm…tatau la Mi…may b sebab….he…tatau la mi….”

Kali ni mmmg umi serius.Umi berhenti melipat baju.Dia merenung aku tepat.Isk…aku mula raser bersalah.Nyesal pun ader cz bgtau umi.Tp masakan aku nak sorok…cz ati nih mmg tak tenang…Aku nak gak umi bg opinion…tanggapan ngn aper yg aku raser…buat…

“Mizi…cinta itu fitrah manusia.Umi tak larang….Umi pun teringin tengok anak2 umi berumah tangga.Tapi kamu tahu kan cam ne yg syariat landaskan…Umi tanak kamu jdkan usrah…keje agama kamu sebagai jalan…untuk kamu berhubung…”

“Tp umi…kawan-kawan Mizi tu…ader je…tak per pun.Diorang tak der la kuar-kuar ke….msg-msg sgt ke…call ke….just kadang-kadang je.Tu pun salah ke mi??”

“Kamu buleh bagi jaminan yang hati kamu terjage hanyer dengan menjaga komunikasi??Kamu tahu kan…penyakit hati adalah penyakit yang paling susah diubati…Hati kamu nanti sibuk merindu…mengingat…subhanallah…kan terganggu nanti…”
Aku terdiam.Betul gak kater umi.Cam ne nak jage hati yang sarat ngn tipuan syaitan nih.Depan orang mmg leg jage.Tp dalam hati nih…susah weh…

“Mizi…untuk jadi daie’ kamu kene jage hati dan iman kamu.Walaupun luaran kamu nampak gah…tp tader hikmah dari Allah..maka tak berguna.Kamu tahu….perkara-perkara cam nih la yang jd penyakit dalam usaha dakwah.Yang menghalang keberkahan dakwah…..Perkara-perkara cam nih gak la yang bawa banyak fitnah..."”

“Tp umi….cam ne klu ….”
Aku tak tahu aper yang aku nak terus katakana.He….Aku raser banyak kebenaran dari aper yang umi kater.Aku teringat kembali zaman sekolah.Ustaz selalu ingatkan yang cinta Allah cinta hakiki.Mmg ramai orang leh cakap…tp tak ramai yang usaha untuk dapatkan.

Bila difikir-fikirkan…memang tak layak dalam keadaan aku yang blajar nih nak mencari kasih teman hidup cz kat ne la aku nak letak kasih umi yang tak ternilai untuk aku.maner aku nak cr duit…nak topup bg msg….Maner aku nak curi maser bgtau caring aku kat si die sadang mase yang allah bg skang pun cukup-cukup untuk setadi n keje dakwah aku.Huhu…memang tak patut.Ustaz pun cakap yang couple tu tak haram…Tp aktiviti-aktiviti percouplelan tu yang haram.Maner ader couple tak der activiti.tipu…Palig-paling..jumper kejap-kejap.Tak pun msg…bgtau sihat ke tak…aper tah…

Bila piker cam pelik.Ngan adik-beradik dah mmg tersedia untuk kiter caring kiter tak wat gitu…Ngan orang yang tak tentu suke kiter….kiter gatai lak…Klu yang islamik sket tuh…..jumper bertiga kunun.Tp klu bertiga…lagik solang tu duduk jejauh…wat per..
Same je kan.Manusia nih pelik...klu die nak....die nak gak wat....try jugak bulehkan mender yang sepatutnyer tak manis dibuat oleh orang yang jelas pemikirannya.

“Mizi….umi tak nak control.Cume umi nak ingatkan…supaya Mizi sentiasa jadikan Allah pengontrol MIzi.Kita nih manusia…klu tak ingat saper kiter…mmg jauh tersasar. Kiter selalu cube penuhi permintaan hati…tpi jgn terlalu memenuhi…takut-takut menjauhi jalan Ilahi…paham kan…???Memang Allah jadikan cinta untuk manusia berkasih-sayang…tp sume dalam landasan agama…”

Umi berlalu ke dapur.Amik kopi.Hmmm…skang aku paham.aku gak tau aper yang patut aku wat.Baru aku tau naper si minah yang aku suke tu pun tak mau reply sgt msg aku…melainkan msg aktiviti2 gerakan…Astaghfirullah…..aku tak mahu jadi orang yang gunakan agama untuk dirinya….

Aku akan berusaha jauhi penyakit hati nih.Biarlah hati ini aku lembutkan dengan Cinta Allah…Rindu rasulullah…dah kasih umi…Kadang-kadang aku rasakan biar hidup ku habis di sini…Aku takut nak menghadapi hari depan.Aku takut klu aku tiba-tiba tersasar.Lagi aku takut...klu saat tu...tader siapa yang ingatkan aku....cam umi...yang selalu ingat kan aku...dengan hikmah bicaranya...

“Ya Allah….ku minta KAU tetapkan hati ini.KAU kurniakan cintaMU…Dan cinta orang yang mencintaiMU…Kau kasihi umi sepertimana dia mengasihi ku…”


Ala….tp sume tu jadi setaun lepas…sekarang aku dah taun 4.Dah nak abih sem pun.Tp taun nih aku tak balik.Ya Allah….rindunya kat umi.Hehhehehe…aku lah anak laki yang asek rindu kat mak kot.hehehehhe.

Tp umi selalu pesan.Rindu hanya penghias jiwa.jangan terlalu diturutkan…kang binase.Hehehheh…Umi slalu gak pesan untuk kuatkan hati…biaraku jd lelaki yang hebat di sisi Allah.Alahai umi….Mizi selalu ingatkan agar sentiasa ingat pesan umi…agar selalu taat perintah Allah…agar tetapkan niat…biar segala dalam hidup ini hanya KERANA DIA.

No comments: